Sunday, 26 June 2016

AKTIVITI PERGERAKAN FIZIKAL SEPERTI GIMNASTIK IRAMA DAN PERGERAKAN KREATIF MENGGALAKKAN KANAK-KANAK BERSIKAP POSITIF, BERPENGETAHUAN, DAN BERKEMAHIRAN KE ARAH GAYA HIDUP YANG SIHAT

AKTIVITI PERGERAKAN FIZIKAL SEPERTI GIMNASTIK IRAMA DAN PERGERAKAN KREATIF MENGGALAKKAN KANAK-KANAK BERSIKAP POSITIF, BERPENGETAHUAN, DAN BERKEMAHIRAN KE ARAH GAYA HIDUP YANG SIHAT


     Pergerakan tubuh adalah perkara asas yang sangat penting. Pada masa kini kegiatan aktiviti fizikal semakin dititikberatkan kerna ia membawa pelbagai impak positif kepada kegiatan seharian setiap orang. Kanak-kanak  sejak dilahirkan memang sudah ditakdirkan untuk suka bergerak bebas. Persoalannya, bagaimanakah untuk menarik minat kanak-kanak pada zaman sekarang? Oleh itu, setiap individu perlulah cuba untuk mendekatkan diri atau menceburi aktiviti ini bagi meningkatkan taraf kesihatan diri sendiri. Untuk kanak-kanak, sebelum mereka dapat bergerak sedemikian, perbendaharaan pergerakan perlu diterokai oleh setiap kanak-kanak. Pelbagai elemen terlibat dalam melakukan aktiviti ini. Di samping, antara cara yang mampu membantu dalam menjayakan aktiviti ini adalah melalui pembelajaran sejak dari awal bangku persekolahan lagi. Antara perkara yang boleh dipelajari oleh mereka ialah melalui pergerakan tubuh badan melalui aktiviti fizikal. Pergerakan tubuh adalah merupakan elemen yang sangat penting bagi mengaprisasikan sesebuah gabungan pergerakan yang menarik. Oleh itu , pendedahan kepada pergerakan tubuh ini sangat penting untuk setiap individu kerana kepelbagaian kesan yang baik yang telah dibuktikan. Sebagai contoh, kebanyaka atlet Negara yang berjaya di peringkat kebangsaan adalah merupakan pelajar daripada pusat latihan Negara seperti sekolah-sekolah sukan dan sekolah-sekolah projek. Kesedaran tubuh badan membolehkan kita  mengenali bahagian tubuh badan dan mengawal pergerakan yang dilakukan oleh tubuh. Manakala, bagi pergerakan kretif yang ingin dipelajari ini memerlukan pengalaman, inspirasi , dan faktor persekitaran sebagai aspek yang perlu diketahui. Misalnya, pembelajaran secara teori tidak banyak membantu kerana pengalaman melakukan aktiviti dengan cara amali seperti yang dilakukan di peringkat sekolah. Jadi, terdapat banyak cara yang boleh dipelbagaikan bagi memberi kesesuaian dalam menjalankan  sesebuah aktiviti itu.

     Selain itu, ibu bapa hendaklah menjadi ikon dalam keluarga mereka. Ibu bapa perlulah mengambil peranan mereka dalam memberi pengetahuan tentang kepentingan gaya hidup yang sihat bagi setiap kanak-kanak terutamanya meraka yang masih berada di bangku persekolahan. Antara kepentingan yang perlu ditekankan kepada kanak-kanak ialah kepentingan dalam melakukan senaman. Senaman boleh dipraktikkan dalam pelbagai bentuk. Tidak dinafikan kanak-kanak zaman sekarang lebih menumpukan perhatian mereka kepada gadjet-gadjet canggih,akan tetapi disinilah kita dapat melihat peranan sebenar peranan ibubapa dalam menanam minat anak-anak mereka untuk melakukan aktiviti senaman. Ia juga menjadi sebagai cabaran baru guru masa kini dalam menyelesaikankan masalah dalam memupuk minat pelajar dalam melakukan kegiatan sihat ini. Aktiviti senaman ini tidak sahaja boleh dilakukan secara formal malah ibubapa boleh melakukan perubahan dalam setiap jenis senaman bagi memastikan ia memenuhi minat da citarasa anak-anak mereka. Selain itu, gaya hidup sihat kanak-kanak boleh diterapkan dengan melalui amalan gaya hidup yang sihat. Sebagai contoh, antara amalan gaya hidup sihat yang dapat dipraktikkan dalam diri setiap kanak-kanak ialah dengan menjauhi amalan merokok,  (malaysia, 1998)mengurangkan pengambilan makanan segera, dan amalan berjumpa dengan doktor sekali setiap tahun untuk menjalani pemeriksaan kesihatan. Kemudian, kanak-kanak juga boleh diterapkan dengan amalan pengambilan makanan seimbang. Pengambilan makanan seimbang mengikut keperluan adalah antara sesuatu perkara yang perlu diambil kira dalam menjalani amalan gaya hidup sihat. Jadual piramid makanan adalah sangat penting disamping juga dapat membantu para pengamal gaya hidup sihat untuk mengawal pemakanan seimbang mereka. Maka dengan ini, kepentinga gaya hidup sihat kepada kanak-kanak adalah sangt penting bagi memastikan generasi akan datang memiliki tubuh badan yang sihat dan tidak mengidap sebarang penyakit berbahaya. Pelbagai kempen telah dilaksanakan sebagai contoh kempen amalan hijau, kempen kitar semula, dan kempen gaya hidup sihat.

     Antara aktiviti yang boleh dipelajari oleh individu ialah seperti aktiviti gimnastik irama dan pergerakan kreatif. Selain dapat menghindari diri daripada penyakit, ia juga mampu memupuk minat para kanak-kanak dalam melakukan aktiviti sihat . Melalui aktiviti gimnastik irama, ia memberi tumpuan kepada aspek pembelajaran secara individu mahupun berkumpulan dalam membuat ekplorasi yang unik dan kreatif serta menggunakan tubuh badan dan alatan yang telah ditetapkan. Manakala, pergerakan kreatif pula adalah merupakan satu bentuk aktiviti yang memanipulasikan gerakan fizikal anggota badan dengan menyeluruh dan dilakukan secara kreatif dan menarik bertujuan untuk membantu kanak-kanak menyelesaikan masalah mereka secara individu. Pergerakan kreatif adalah pergerakan di mana kanak-kanak menari atau bergerak secara spontan mahupun dirancang mengikuti muzik yang telah dimainkan. Setiap individu ekspresikan perasaan dan persepsi mereka berpandukan sumber musik yang didengari. Dengan ini dapat mengajar mereka ilmu-ilmu baharu dan berkemahiran dalam melakukan setiap pergerakan yang dipelajari. Melalui aktiviti seperti ini juga, kanak-kanak dapat menyelesaikan masalah peribadi mahupun umum. Bagi aspek memanupulasi alatan dalam aktiviti  ini pula dapat memperlihatkan kemahiran mempergunakan alatan dengan cara yang betul dan cekap untuk membentuk gerakan. Pelajar akan mula belajar sendiri untuk mengendalikan perasaan mereka melalui pergerakan. Apabila kanak-kanak telah mengalami pelbagai cara pergerakan maka mereka dapat menggunakannya dengan lebih kreatif mengikut muzik yang mereka dengari. Oleh itu, penggunaan dan pemilihan lagu yang bersesuaian dengan situasi dan keadaan dapat membantu para pengajar justeru dapat menambah minat mereka dalam menanam minat untuk belajar secara berterusan.

     Dari sini dapat dilihat dimana peranan sesetengah individu dalam melaksanaan tanggungjawab mereka. Sebagai contoh, peranan ibubapa sangat penting dapat  memupuk minat kanak-kanak untuk mempelajari aktiviti sihat ini. Pendedahan dirumah sangat penting dalam memberi sokongan dalam usaha mereka semasa ingin mempelajari aktiviti seperti gimnastik irama dan pergerakan kreatif. Misalnya, ibubapa boleh membelikan alatan permainan yang berkaitan seperti gegelung untuk anak-anak mereka bermain. Selain itu juga, peranan guru disekolah dalam mendedahkan tentang kebaikan mempelajari dan menguasai asas pergerakan ini juga mampu memupuk minat kanak-kanak. Sehubungan dengan itu, penguasaan secara menyeluruh amatlah penting supaya ilmu dapat disampaikan dengan berkesan. Strategi pengajaran juga penting supaya murid tidak mudah bosan dengan apa yang akan mereka pelajari. Masyarakat juga turut mempunyai peranan atau tanggungjawab mereka sendiri dimana mereka juga turut menjadi aset bagi menggerakkan serta menunjukkan minat dalam menjalankan amalan hidup yang sihat. Semua ini terjadi kerana masyarakat mampu memainkan peranan mereka dalam menambah minat golongan kanak-kanak pada zaman ini. Masyarakat juga mempunyai pengaruh yang tinggi dan mampu mengubah cara hidup mereka. Rasa tanggungjawab kepada bangsa dan Negara dalam kalangan setiap individu mewujudkan semangat untuk menjadikan Malaysia sebagai sebuah Negara yang menerapkan amalan gaya hidup sihat adalah tanggungjawab bersama. Maka, sikap kerjasama diantara satu sama lain amat penting bagi menjayakan dan melahirkan sesebuah Negara yang boleh dijadikan sebagai sebuah negara contoh bagi negara-negara lain. Pengurusan organisasi dan pengurusan kerja yang berasaskan teknologi maklumat juga sedikit sebanyak telah membawa kepada satu revolusi baru dalam usaha menjalankan amalan gaya hidup sihat ini khususnya dalam bidang-bidang kesukanan.

     Antara cadangan terhadap aktiviti gimnastik irama dan pergerakan kreatif dalam usaha untuk diaplikasikan dengan lebih baik atau semakin menyeronokkan. Ini juga merupakan antara langkah-langkah bagi menarik minat kanak-kanak menceburi bidang ini. Maklumat berkenaan disalurkan melalui pelbagai metod dengan turut mengambil kira aspek keberkesanannya. Dalam aktiviti gimnastik irama, penggunaan lagu dan pergerakan menarik adalah sangat penting. Terdapat beberapa usaha menarik minat untuk kanak-kanak menyertai aktiviti ini. Perkembangan teknologi informasi telah menyebabkan perubahan terhadap kehidupan masyarakat dalam segala aspek di negara ini. Antaranya, menggunakan lagu yang moden dan mengikuti perkembangan semasa. Selain itu juga,pergerakan juga boleh diaplikasikan dengan menggunakan tarian-tarian moden yang ada pada zaman kini. Kanak-kanak pada abad ini sangat mengikuti perkembangan semasa, jadi penggunaan tema moden adalah sangat menepati citarasa mereka. Pelbagai lagu dan tarian telah tercipta mengikut perkembangan zaman.dan ia turut menjadi ikutan orang ramai. Maka, gabungan elemen moden boleh dilakukan bagi meningkatkan tahap mnat mereka. Tambahan lagi, antara pengaruh yang sangat besar dan disamping menjadi elemen penghantar ialah melaui media massa. Sebagai contoh, antara permainan yang menjadi tarikan di Malaysia seperti permainan hoki dan bola sepak yang telah disiarkan di media massa dan telah mendapat pengaruh peminat yang sangat tinggi. Oleh itu, ternyatalah bahawa media massa mampu menarik minat penonton terutamanya dikalangan kanak-kanak. Selain itu, kegagalan fungsi media massa dalam menyiarkan kan maklumat juga serupakan antara masalah yang sering memberi kesan yang amat mendalam dalam  sesebuah aktiviti kesukanan.


     Akhir sekali, kebaikan yang akan datang daripada aktiviti pergerakan ini dapat juga diaplikasikan dalam kehidupan seharian mereka. Individu akan mempunyai lebih kelebihan ketika melakukan aktiviti sebagai contoh aktiviti yang dijalankan ketika berada di sekolah. Semasa di sekolah, pelajar yang ingin mengambil bahagian dalam acara sukan perlulah mempunyai kemahiran yang spesifik sebagaimana yang diperlukan ketika memainkan aktiviti sukan tersebut. Perkara yang paling penting yang ingin dicapai ialah untuk meningkatkan dan memperbaiki amalan gaya hidup sihat supaya mengikut piawaian dan justeru melahirkan golongan masyarakat yang sihat daripada segi rohani, jasmani dan intelektual. Amalan yang membina ini sentiasa akan memastikan tahap kesihatan supaya sentiasa akan berada didalam keadaan yang sangat baik. Sebagai contoh, gaya hidup sihat akan selalu memberi faedah yang tinggi kepada tahap kecergasan anggota badan tetutamanya kecergasan fizikal. Kecergasan fizikal amat penting dalam kehidupan masing-masing. Misalnya, aktiviti senaman yang menarik dan berterusan mampu menjadikan diri individu lebih sihat dan menceriakan. Pergerakan pelbagai aras yang melibatkan komponen kecergasan fizikal terutamanya kekuatan otot, ketangkasan dan imbangan dapat dipelajari dan dipraktikkan dalam kehidupan. Pergerakan menggunakan ruang diri dan ruang am boleh dilakukan dengan pelbagai aras tinggi, sederhana dan rendah mengikut kemampuan individu dan mengikut kesesuaian keadaan. Kanak-kanak dikenali sebagai individu yang suka bermain. Naluri suka bermain ini boleh disalurkan kepada bentuk pengalaman yang kreatif yang dapat mencetus keadaan dan persekitaran yang sesuai untuk pertumbuhan fizikal, mental dan sosial yang sihat. Kesimpulannya, aktiviti pergerakan kreatif hendaklah dijalankan dan dikendalikan berdasarkan ciri-ciri suka bermain, kreatif, ritma dan kebebasan mencurahkan perasaan dan idea untuk memberikan keseronokan dan kepuasan kepada diri mereka.

No comments:

Post a Comment