Saturday, 25 June 2016

PPISMP 2014 : Faktor-faktor pengajaran dan pembelajaran olahraga dan permainan supaya lebih berkesan dan menarik minat murid-murid sekolah rendah.

Faktor-faktor yang dapat membantu pengajaran dan pembelajaran olahraga dan permainan supaya lebih berkesan dan menarik minat murid-murid sekolah rendah.
1.0 Pengenalan
    Perkembangan olahraga serta permainan semakin hangat di perkatakan di semua Negara termasuklah kita, Malaysia terutamanya apabila tibanya musim kejohanan-kejohanan yang besar seperti kejohanan olimpik dan kejohanan komanawel. Peningkatan dalam pelbagai acara turut dijadikan sebagai aspek pemangkin dapat peningkatan pencapaian Negara. Semua ini berlaku dengan adanya kesedaran dalam diri setiap ahli individu. Oleh itu pengharyatan dalam sejarah perkembangan olahraga serta permainan. Berdasarkan catatan yang telah dinyatakan dalam sejarah olahraga yang menyatakan bermulanya lebih kurang 1000 tahun sebelum masihi di Greece Kuno. Ini bermakna, olahraga ini sudah diadakan sejak dahulu lagi dalam 3000 tahun yang lampau. Berdasarkan sejarah ini, olahraga merupakan salah satu sukan tertua di dunia. Sukan olimpik Kuno yang diadakan pada tahun 776 sebelum Masihi di Greece yang merupakan tempat tamadun manusia bermula. Jadi, ia memberi maksud bahawa orang-orang Greece sudah lama melibatkan diri dalam acara olarag ini, walaupun matlamat mereka pada mulanya bukanlah sebagai sukan , tetapi lebih kepada salah satu bidang seni. Menurut buku The Encyclopedia of sports, acara pertama yang telah direkodkan sebagai sukan ialah lompat jauh, iaitu oleh seorang ahli sukan Sparta bernama Chionis pada sukan olimpik tahun 656 sebelum Masihi . Beliau melompat sejauh 23 kaki 1  inci. Manakala permulaan perkembangan awal ialah bermula dengan Olaraga yang merupakan acara yang menjadi keutamaan dalam perjumpaan Sukan Olimpik kuno ini mula mendapat perhatian ramai. Ia diadakah empat tahun sekali dan terus berlangsung sehinga tahun  397 sebelum Masihi . Tetapi ia terus dimatikan oleh Maharaja Rom, Theodosius. Oleh itu pengharyatan kepada sejarah perkembangan olahraga ini sangatlah penting bagi menerapkan sikap patriotisme dalam diri setiap atlet. Perkara ini sangat penting dalam mewujudkan rakyat Negara yang bukan sahaja cemerlang dalam bidang sukan malah berilmu dan berpengetahuan dalam bidang yang mereka sertai.
2.0 Kepentingan pengajaran dan pembelajaran
     Di peringkat sekolah, pengajaran dan pembelajaran olahraga dan permainan adalah antara perkara yang penting. Ini ialah antara unsaha melahirkan individu yang cergas dan flexible dalam melakukan pelbagai perkara. Terdapat banyak kepentingan yang dapat dikesan dalam pengajaran dan pembelajaran olahraga ini. Antara kepentingan yang paling ketara adalah, jelas sekali untuk melatih kecergasan diri kanak-kanak di pringkat sekolah bangku sekolah lagi. Sukan olahraga ialah segala kegiatan yang memerlukan kemahiran atau ketangkasan serta tenaga yang dilakukan sama ada sebagai acara pertandingan, hiburan atau untuk suka-suka bagi mengisi masa lapang atau untuk beriadah. Maka, jelaslah bahawa ia mampu melatih kecergasan diri kanak-kanak dalam pelbagai prospek. Sukan penting bagi melahirkan seseorang murid yang sihat dalam segi fizikal dan tidak lupa juga kecergasan mental. Pepatah arab ada menyatakan bahawa, akal yang sihat bermulanya daripada tubuh badan yang sihat. Hal ini dikatakan demikian kerana bersukan boleh menguatkan otot-otot dan tulang-tulang serta dapat menyihatkan tubuh  badan terutamanya kanak-kanak kerana mereka sangat memerluka tubuh badan yang sihat. Misalnya, seseorang murid yang bersukan pada setiap petang sudah banyak berpeluh. Oleh itu murid yang aktif bersukan jarang mendapat demam dan selesema berbanding dengan rakan-rakannya yang tidak bersukan. Jadi, tindakan kerajaan yang telah melaksanakan dasar 1 murid 1 sukan adalah merupakan sebuah dasar yang sangat bijak kerana ia mebantu dalam menjalankan usaha dalam meningkatkan tahap pencapaian sukan olahraga dalam Negara kita. Dasar 1 murid 1 juga bukan sahaja membantu para pelajar dalam fokus sepenuhnya kepada sukan dan permainan yang mereka sertai malah telah berjaya mencungkil bakat baru dan seterusnya melahirkan murid yang berjaya.


3.0 Faktor-faktor
     Selain itu juga, antara kepentingan yang dapat dinyatakan ialah sukan dapat meningkatkan disiplin murid. Hal ini dikatakan demikian kerana individu yang ingin berjaya dalam bidang sukan mesti mempunyai disiplin yang tinggi dan dapat mengawal diri sendiri untuk mematuhi peraturan yang ditetapkan. Contohnya setiap pemain dalam sesebuah pasukan itu mesti menepati masa, rajin berlatih, tidak merokok dan mematuhi arahan jurulatihnya.  Oleh itu, secara tidak langsung sukan juga turuk membentuk disiplin murid tersebut. Selain itu, seseorang murid yang aktif dalam kegiatan sukan akan terdidik untuk mengagihkan masa dengan sewajarnya. Hal ini dikatakan demikian kerana murid tersebut akan menentukan masa yang sesuai untuk  memberikan tumpuan terhadap sukan dan masa untuknya  belajar.  Contohnya, seseorang murid yang menyertai pasukan sekolah mesti ada jadual latihan sukan dan jadual belajar. Oleh itu, seseorang murid yang aktif dalam sukan juga berjaya dalam pelajaran.Di samping itu, sukan juga membentuk murid menjadi seseorang yang berfikiran positif. Hal ini dikatakan demikian kerana dengan aktif bersukan seseorang itu dapat berfikir secara rasional dan berkeyakinan tinggi dan tidak cepat berputus asa. Contohnya, Datuk Lee Chong Wei  tetap tidak berputus asa walaupun gagal meraih pinggat emas dalam sukan Olimpik baru-baru ini. Oleh itu, sukan penting dalam melahirkan murid yang berfikiran positif dan tidak mudah berputus asa dalam melaksanakan sesebuah perkara. Sukan juga mampu melatih untuk para pemain memiliki hati yang kental disamping memupuk semangat kesukanan seperti bermain secara adil tanpa kekasaran dan tidak menggunakan dadah semasa proses perlawanan berlangsung.
     Kanak-kanak kini semakin  menuju kearah kemodenan dan mereka juga sudah tidak sama dengan kanak-kanak pada masa lalu. Mereka memerlukan cara pengajaran yang kreatif dan menarik kerana mereka mudah bosan. Pengajaran secara teori semakin kurang berkesan dan kurang efektif untuk dilakukan di dalam kelas. Oleh itu, tenaga pengajar perlulah mengambil pendekatan baru dalam menjalankan sesi pengajaran dan pembelajaran kepada kanak-kanak di era permodenan ini. Banyak faktor yang dapat membantu pengajaran dan pembelajaran supaya kelihatan lebih menarik. Perkara yang paling ketara dapat dilakukan ialah dengan cara menggabungkan seni dalam pendidikan jasmani. Seni ini terdapat banyak jenis dan ia boleh dipraktikkan mengikut kesesuaian keadaan. Pengajaran boleh dilakukan dalam bentuk irama iaitu menggunakan muzik dan pergerakan yang senang untuk dilakukan. Sesuatu irama itu boleh dinikmati sewaktu kita mendengar muzik. Irama yang menarik dalam sesuatu muzik akan mempengaruhi seseorang untuk mendengar muzik tersebut berulang kali. Jadi sesi pengajaran dapat dilakukan dengan lebih mudah dengan bantuan muzik dan ia akan dapat mengurangkan rasa bosan dalam diri anak-anak muda ini.oleh itu pengunaan cara yang betul dan mengikuti kehendak anak muda sekarang adalah sangat memainkan peranan yang penting bagi memastikan mereka tidak merasakan kebosanan apabila belajar. Di samping mereka belajar mengenai sukan, Sebagai contoh, sesetengah kelas gimnastik menggalakkan kerja berpasukan dan berpasangan di dalam kelas. Semakin banyak kanak-kanak berinteraksi dan bergaul dengan kanak-kanak lain yang berbeza di sekolah dan program selepas persekolahan,lebih banyak mereka belajar tentang cara untuk mengendalikan konflik dengan rakan.
4.0 Contoh-contoh aktiviti
     Selain itu juga, pembelajaran pada masa kini perlulah diolah bagi mengikut kehendak semasa. Perkara yang paling penting perlu dititik berat ialah melalui kekreatifan sesuatu aktiviti bagi manarik minat para murid untuk turut serta menjalankan aktiviti itu. Semasa di sekolah dalam pembelajaran olahraga, para guru perlulah di dedahkan dengan cara mengajar yang efektif dalam menyampaikan ilmu kepada murid-murid. Ini dapat menjadi pemangkin kepada permulaan untuk menjalankan aktiviti yang lebih baik daripada pembelajaran secara formal di dalam kelas. Pembelajaran dalam aspek olahraga dan permainan merupakan pembelajaran yang lain daripada yang lain kerana memerlukan praktikal yang berkesan dan teliti. Para guru perlu melakukan demostrasi kepada mereka sebelum menilai tahap kemampuan para murid dalam menguasai kemahiran tersebut. Pembelajaran secara amali di sekolah sangat penting dan perlu dilakukan dengan lebih kreatif. Kreativiti merupakan elemen yang dinamik yang tersirat di dalam jiwa kanak-kanak. Kemudian, selain pembelajaran di sekolah pula kerajaan juga turut menjalankan program bagi menyokong dan menarik minat murid-murid untuk bersukan disamping belajar tentang sesuatu permainan itu. Pengaruh kerajaan dalam menyediakan program seperti ini juga dapat menarik minat anak muda terutamanya murid untuk mengambil bahagian. Selain dapat memupuk minat mereka, melaui program ini juga dapat mencungkil bakat terpendam yang ada pada anak-anak muda ini. Sebagai bukti, program seperti Mencari Ramli, Soccer Kids dan kejohanan Hoki Milo telah mendapat sambutan hangat dari golongan ini. Justeru tindakan untuk menjalankan aktiviti sejak dari peringkat kanak-kanak juga mampu mempengaruhi minat mereka.
5.0 Rumusan

     Natijahnya, terdapat banyak faktor yang dapat menarik minat murid dalam menjalankan aktiviti pembelajaran olahraga dan permainan. Tugas tenaga pengajar untuk bertindak secara kreatif dalam aktiviti pembelajaran merupakan aset yang paling penting yang dapat dipraktikkan secara keseluruhannya. Kita sebagai masyarakat Malaysia perlulah mengambil peranan masing-masing bagi memastikan minat murid-murid ini dapat dipupuk sejak dibangku persekolahan lagi. Kemudian, kita perlulah berpendapat bahawa praktikal lebih dan menarik banyak menyumbang akan minat dan membantu mereka dalam mencapai keputusan yang positif dalam pembelajaran mereka supaya cemerlang dan dapat digunakan dalam kehidupan seharian. Peranan anak muda sendir juga penting kerana perubahan sebenar adalah datangnya dari diri mereka sendiri. Dalam merealisasikan impian mereka sebagai pelajar yang menguasai kemahiran, mereka mestilah membuat tugasan yang diberikan para guru dengan bersungguh-sungguh. Mereka juga tidak seharusnya menangguh atau bersikap sambil lewa dalam menjalankan sesuatu tugasan kerana jika ditangguh tugasan demi tugasan, ianya sudah pasti akan memberi impak negatif dan kita pasti tidak mempunyai masa yang cukup untuk melaksanakan tugasan tersebut secara bersendirian tanpa bantuan para tenaga pengajar. Maka dengan demikian,kita mengharapkan usaha ini dapat membuahkan hasil kerana ingin melihat kejayaan Malaysia di mata dunia. Semua kejayaan adalah bermulanya dengan usaha yang kecil dan berterusan tanpa jemu. Sebagai contoh, amalan tidur dan berehat yang cukup amat diperlukan untuk perkembangan jasmani, emosi, rohani, intelek dan sosial kanak-kanak serta dapat mengurangkan tekanan dan menenangkan tubuh badan. Oleh itu, kerjasama antara semua pihak untuk adalah merupakan kunci kejayaan, Tanpa usaha kerja yang bersungguh-sungguh, kejayaan dalam manarik minat anak muda dalam menjalankan sesi pembelajaran olahraga dan permainan ini tidak akan berlaku sama sekali.

No comments:

Post a Comment