Sunday, 26 June 2016

Peranan mata pelajaran pendidikan jasmani salam membantu pembangunan berkaitan jasmani, emosi, rohani, intelek dan sosial seseorang murid di sekolah rendah

Peranan mata pelajaran pendidikan jasmani salam membantu pembangunan berkaitan jasmani, emosi, rohani, intelek dan sosial seseorang murid di sekolah rendah

1.0 Pendahuluan
    Pembelajaran pendidikan jasmani adalah merupakan sebuah matapelajaran yang semakin dititikberatkan pada masa kini.Pendidikan Jasmani adalah merupakan sebuah proses pembelajaran yang menyeluruh dan merangkumi aspek yang domain seperti psikomotor, kognitif, afektif, sosial dan emosi. Pada asalnya, pendidikan jasmani bermula ketika zaman prasejarah yang merangkumi kegiatan jasmani dan kecergasan. Semua ini berlaku kerana didorong perasaan untuk terus hidup. Pada zaman itu, mereka perlu memburu untuk mencari makanan dan terus hidup. Dan ia juga telah menjadi kegiatan harian mereka pada ketika itu. Masa telah pun mengubahkan segalanya kerana manusia kini lebih komited bergiat cergas dalam kegiatan jasmani dan kecergasan atas dasar kepentingan untuk menjaga kesihatan. Pada zamn itu juga, mereka hidup berpindah-randah dan aktiviti ini memerlukan kadar stamina yang tinggi. Jadi mereka perlulah untuk hidup dalam keaadaan sihat dan cergas melalui cara mereka seperti memburu. Pada zaman neolitik pula, manusia ketika itu bermula untuk menjalankan aktiviti pertanian bagi menggantikan aktivi memburu mereka. Manusia ketika itu tidak lagi berpindah-randah kerana memiliki amalan baru iaitu menjalankan aktiviti pertanian. Gaya hidup mereka dikenali sebagai agrarian. Selain itu juga, seperti di cina pula mereka menjadikan aktiviti kung-fu kerana ia dapat membantu tubuh badan tubuh menjadi sihat dan berfungsi dengan baik . selain kung-fu juga, aktiviti lain juga turut diwujudkan seperti memanah,menari dan berlawan pedang. Manakala di india pula menggunakan yoga untuk terus hidup dengan cergas san sihat. Pentadbiran di timur tengah pula yang berasaskan ketenteraan juga dijadikan sebagai antara cara untuk masyarakat mereka terus mementingkan tahap kecergasan mereka. Mereka telah dididik sejak kecil dan sebagai objektif untuk melahirkan masyarakat yang kuat dari segi kekuatan dan stamina selain kebaikan untuk kesihatan. Oleh itu, pengharyatan dalam sejarah dan perkembangangan pendidikan jasmani untuk kesihatan ini adalah sangat penting bagi mewujudkan masyarakat yang cergas dalam menghadapi kehidupan seharian di samping dapat menyumbangkan dalam pembangunan Negara kita.

2.0 Kepentingan pendidikan jasmani dalam falsafah Negara
     Selain itu, pendidikan jasmani ini juga memiliki kepentingannya yang tersendiri dalam menjayakan falsafah pendidikan Negara. Antaranya ,pembelajaran ini dapat menggalakkan anak-anak muda bersukan. Kegiatan sukan juga dapat mengurangkan kos perubatan untuk rakyat. Bersukan dapat menjadikan tubuh badan seseorang individu sihat dan cergas.Sehubungan dengan itu,kerajaan dapat mengurangkan peruntukan kewangan untuk membeli bahan-bahan perubatan dan teknologi yang canggih bagi mengubati penyakit rakyat.Manakala,kerajaan dapat mengalihkan modal-modal yang berlebihan ke sektor-sektor yang lebih penting dalam mencapai hasrat wawasan 2020 terutamanya sektor industri dan pembangunan.Jika dilihat dari segi perspektif individu sendiri juga, seseorang itu juga dapat menjimatkan perbelanjaannya terhadap bahan perubatan kerana tubuh badan yang sihat disebabkan bersukan secara kerap.Manakala,individu berkenaan juga boleh menggunakan pendapatan yang berlebihan untuk membeli keperluan asas seperti makanan,minuman,pakaian dan lain-lain bagi menjamin kesejahteraan kehidupannya. Di samping itu juga, pembelajran ini juga penting bagi bertujuan membantu murid menjadi cergas melalui pembelajaran aktiviti fizikal dan amalan kecergasan. Mereka dapat mempertingkatkan dan mengekalkan kecergasan dan menguasai kemahiran asas di samping mengalami pembelajaran untuk membentuk sahsiah dan disiplin diri dan belajar untuk membuat keputusan yang bijak dalam kehidupan dengan secara tidak langsung. Ini sangat sejajar dengan apa yang dikehendaki dalam usaha menjayakan falsafah pendidikan Negara. Murid perlu menguasai kemahiran berfikir secara kritis, kreatif dan inovatif. Mata pelajaran ini memberi peluang kepada murid mengambil bahagian secara aktif, memperoleh pengetahuan dan kemahiran praktikal.


3.0 Peranan mata pelajaran pendidikan jasmani dalam pembangunan sukan negara
     Terdapat banyak peranan matapelajaran ini dalam membantu pembangunan murid. Antara  yang dapat dilihat melalui pembelajaran pendidikan jasmani ini adalah pelajar akan dapat diberi ruang untuk mereka  mencuba dan mengalami sendiri pengalaman untuk menjalankan semua aktiviti fizikal dengan sendiri tanpa dibeza-bezakan. Sesungguhnya,pembelajaran ini sangat berupaya untuk menyediakan kanak-kanak dalam usaha untuk mengamalkan gaya hidup aktif dan sihat dengan menyediakan skop pengalaman-pengalaman pembelajaran yang rapi dan berturutan. Maka, Pendidikan Jasmani adalah merupakan satu aspek dan dapat menghasilkan kejayaan kepada satu kumpulan pelajar dalam pelbagai aspek. Selain belajar memahami dengan sendiri semasa menjalankan aktiviti pendidikan jasmani ini mereka juga dapat cuba menerapkan sikap itu semasa menjalankan aktiviti pembelajaran dalam matapelajaran yang lain.Selain itu, matapelajaran Pendidikan Jasmani ini dapat dilihat sebagai alat bagi memangkin kegiatan-kegiatan kognitif seperti penerokaan, proses berfikir dan penyelesaian masalah. Kesemua ini telah menyebabkan matapelajaran Pendidikan Jasmani dilihat sebagai satu keperluan bagi membina perkembangan keseluruhan kanak-kanakterutamanya bagi sesi pembelajaran di peringkat sekolah rendah. Dengan kata lain Pendidikan Jasmani telah menjadi  matapelajaran yang diperkenalkan di sekolah yang memiliki kesepaduan di antara domain kognitif dan domain psikomotor. Keistimewaan ini adalah seiring dengan penerapan nilai murni yang bermatlamat menghasilkan insan yang menyeluruh dan seimbang dalam satu masyarakat yang dinamis dan progresif. Ini dapat disimpulkan, Objektif dan matlamat Falsafah Pendidikan Kebangsaan yang berhasrat untuk menghasilkan insan yang seimbang dari segi rohani, jasmani, emosi dan sosial melalui Pendidikan Jasmani kesemua aspek ini boleh dicapai dengan jayanya.



4.0 Contoh sumbangan
     Seterusnya, pembelajaran pendidikan jasmani ini telah banyak memberi sumbangan kepada pembangunan sukan Negara kita. Antara sumbangan yang dapat dilihat adalah dengan wujudnya ahli sukan bertaraf dunia di Malaysia. Setiap ahli sukan pada mulanya mesti akan diajar dahulu sebelum mereka dapat menguasai sepenuhnya semasa di peringkat persekolahan. Justeru kurikulum Pendidikan Jasmani sekolah seharusnya memberi penekanan kepada pembangunan golongan kanak-kanak tanpa mengetepikan kanak-kanak yang kurang mahir dalam aktiviti sukan kerana setiap orang memerlukan peluang untuk mencuba. Tanpa usaha yang gigih, mereka tidak akan berjaya menjadi seorang ahli sukan yang berjaya dan mampu menjulang nama Negara di mata dunia. Kecuaian dan sikap sambil lewa para pengajar perlulah diambil perhatian bagi memastikan proses pembentukan kanak-kanak yang mahir dalam menguasai kemahiran bermain. Seterusnya, kewujudan pembelajaran Pendidikan Jasmani di sekolah-sekolah rendah dan menengah sertapun pusat-pusat pengajian tinggi ini juga dapat mendedahkan kepada semua pelajar bahawa fungsi-fungsi sukan secara berfokus kepada fizikal dan mental seseorang dan juga mengajar mereka bagaimana melakukan setiap aktiviti sukan dengan tatacara yang betul supaya tidak membahayakan diri sendiri.Selain itu,kegiatan kokurikulum juga diperkenalan selepas kewujudan sukan.Kegiatan kokurikulum juga dilaksanakan di kebanyakan institusi-institusi pengajian tinggi.Kegiatan-kegiatan yang dijalankan adalah seperti aktiviti sukan yang biasanya kita jalankan. Kebiasaannya ahlit sukan yang mengalami masalah kecederaan serius ini adalah disebabkan kecuaian mereka sendiri. Secara umumnya, setiap orang mesti mengetahui cara bermain dengan betul. Dengan wujudnya, ahli sukan yang tidak mengikut peraturan permainanlah yang telah membawa imej buruk dalam kejohanan sukan Malaysia.




5.0 Rumusan
     Natijahnya, sesi pembelajaran mata pelajaran pendidikan jasmani amatlah berguna dalam membantu pembangunan seseorang murid di sekolah rendah. Pelbagai input penting dapat dilaksanakan dengan baik. (singh, 2010) (H., 2008) Sememangnya mata pelajaran pendidikan jasmani ini merupakan implimentasi sepenuhnya di mana pelaksanaan pendidikan jasmani dari aspek pengajaran, pembelajaran, dan penilaian merupakan satu usaha berterusan kearah memperkembangkan potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani. Ini sangat sejajar dengan usaha kerajaan dalam membentuk masyarakat yang sempurna dai segi pembelajaran jasmaninya. Penekanan sesi pembelajaran ini merangkumi kepada penglibatan murid secara aktif dan selamat dan interaksi yang kreatif dengan persekitaran. Selain itu, sejajar dengan tuntutan falsafah pendidikan negara, seseorang pendidik itu harus tahu tentang emosi dan rohani pelajar mengikut peringkat perkembangannya. Pada peringkat ini golangan remaja harus dikawal dan dicegah daripada perkembangan rohani yang tidak diingini. Pendidik sewajarnya bersifat penyayang dan membantu pelajar serta membimbing mereka agar menyelesaikan masalah rohani mereka dengan cara yang berpatutan di samping menunjukkan kepimpinan melalui teladan kepada para pelajar. Konklusinya, sebagai negara yang menjunjung Islam sebagai agama rasmi, maka aspek rohani perlulah ditegaskan dengan maksud menghubungkan manusia dengan Allah. Ini tentulah menyentuh persoalan dasar kepercayaan dan ketakwaan kepada Allah. Apabila diperkatakan konsep rohani, maka wajarlah dihayati aspek keimanan, tradisi keilmuan, ketakwaan, serta amal yang salih. Oleh itu, dengan wajar perkara-perkra ini dihayati di dalam pembelajaran agar dapat mencapai matlamat dalam falsafah pendidikan Negara

No comments:

Post a Comment